Blogger Templates

CONTACT DETAILS

E-mail : drzul83@gmail.com

KLINIK HAIWAN TAMAN EQUINE (HQ)

013-3344498 / 019-6585257


KLINIK HAIWAN & SURGERI I CITY S.ALAM (BRANCH)

03-58871721 / 013-3344855

FB : Tanya Sama Vet



































































































































































































































Cat's Breed

Cat's Breed

Thursday, 21 April 2011

MAKANAN APE YG BAHAYA UTK SI COMEL KITE?

MAKAN ANGIN BUKANLAH JAWAPAN YG BETUL YA...HAHAHAH. KALO KORANG NAK TAU, SESETENGAH MAKANAN YG KITA AMBIL SETIAP HARI BERKEMUNGKINAN AMAT BERBAHAYA UNTUK SI COMEL KITA KERANA METABOLISMA YANG BERBEZA. SESETENGAH MAKANAN TU MUNGKIN MENYEBABKAN GANGGUAN DALM SISTEM PENCERNAAN, ADE YG MENGAKIBATKAN CEDERA PARAH MALAH KEMATIAN. BAHAYA TU...SO, BAWAH NI ADE SENARAI APE YG TIDAK BOLEH DIBERI PADA SI COMEL KITA...OF COURSE X LENGKAP ...TAPI CUKUP SEBAGAI PANDUAN...RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL...HEHEHEH



SILA JAUHI
NGAPE???
Minuman Beralkohol
Menyebabkan keracunan,koma dan kematian. Jauhi Arak ya! hehehe
Makan Bayi
Sesetengah makanan bayi mengandungi serbuk bawang yang sebenarnya mampu mengakibatkan ketoksikan pada kucing jika diberikan berterusan.
Tulang Ikan, Ayam atau pape jenis tulang.
Boleh tersangkut dan melukan sistem pencernaan si comel kita. Berkemungkinan tersangkut dalam rongga mulut atau tekak.
Tuna dlm Tin (Cap Ayam ke…Pape jenis tuna utk manusia tu)
Pemberian dalam kadar yang banyak akan menyebabkan kucing anda kehilangan nutrisi sbb tuna dlm tin nix de proper vitamins dan mampu menyebabkan kucind anda kekurangan sumber thiamine. Lesu dan lemah.  [ no wonder lepas I makan sardine 2 tin rase ngantuk je~ tetiba]
Coklat, Kopi,The atau ape2 sumber kafein.
menagndungi caffeine, theobromine, atau theophylline, yang boleh menyebabkan CERI-BERI(cirit), muntah-muntah dan bertoksik serta bahawa utk sistem saraf serta jantung si comel anda.
Ekstrak minyak limau
Muntah-muntah ~ Dehidrasi
Makanan Hanjeng
Kalo termakan xde la ape sgt. Tapi kalo denagn sengaja bg makanan anjing hari-hari...boleh akibatkan serangan penyakit yang boleh mangganggu jantung kucing anda.
Ikan (mentah, dalam tin atau dimasak x sempurna)
Kalo diberi makan berterusan atau dlm jumlah yg banyak…berlaku pengurangan Thiamine dan menyebabkan hilang selera makan, kekejangan dan dalam kes kronik…kematian.
Anggur,Kismis dan yg sewaktu dengannya.
Mengandungi toksin yang x dikenalpasti dan bahaya utk buah pinggang si comel anda.

Panadol / Paracetamol
Si comel kite x boleh proses paracetamol ye. Liver dia xkan mampu menampung jumlah paracetamol pada kuantiti yg banyak. Immediate death boleh berlaku dalam kes ni...ibarat time bomb...muke dan badan akan mengembang lalu saraf meletop dan mati...amat bahaya...so kalo si comel demam..bawak g jumpa Vet ya.
Kacang Macadamia
Mengandungi toksin yang x dikenalpasti dan bahaya utk sistem penghadaman, sistem saraf dan otot.
Marijuana
Menyebabkan sistem saraf tidak stabil, muntah-muntah dan perubahan ketara dalam degupan jantung. Sesetengah kes…hyperactive,kejang,mati.
Produk berasaskan susu.
CERI-BERRI (Cirit-Birit)
Makanan tamat tempoh / sampah
Mengandungi pelbagai jenis toksik dan menyebabkan CERI-BERI(CIRIT).
Cendawan
Bertoksik dan menyerang pelbagai sistem dalam badan ~ kematian.
Bawang Merah Bawang Putih..cewah…cam cite dolu-dolu…huhu
Mengandungi sulfoxides dan disulfides, dan boleh merosakkan sel darah merah sekaligus menyebabkan masalah anemia.
Telur Mentah
Mengandungi enzim yg dkenali sbg avidin, yang boleh mengurangkan penyerapan vitamin (biotin) dalam badan. Boleh menyebabkan masalah kulit dan bulu.
Daging Mentah
Mengandungi  bacteria seperti Salmonella dan E. coli, boleh menyebabkan muntah-muntah dan CERI-BERI(CIRIT) yang serius.
Garam
Kalo termakan dlm kuantiti yg banyak, kucing anda akan mengalami masalah kekurangan eloktrolit dalam badan.
Tali???
Ade ke bg makan tali! Haha…dlm sesetengah kes, kucing yg gemar bermain tali tertelan sebahian dr tali tu…boleh menyebabkan gangguan dalam sistem penghadaman dan membelit organ. Bahaya tuu…
Makanan Bergula..
Obesiti…masalah gigi…dan paling dasat…kencing manis!!!
Tembakau
Mengandungi nikotin~ mengganggu sistem pencernaan dan saraf. Boleh menyebabkan degupan jantung yg kencang, pengsan, koma dam kematian.
Yis
Akan menghasilkan gas dalam sistem pencernaan, menyebabkan rasa sakit dan kemungkinan pecah usus! Awas tuuu…


7 comments:

meowwmania said...

sy ada beli 1 supplement utk kucing yg berasaskan bawang putih dikatakan elok utk kulit dan bulu , macamana pulak tu yer?

القط (Kitton) Pet Service said...

Antara bawang putih ngan bawang merah...bawang putih less toxic. Mgkn dalam supplement tu kuantiti bawang putih yg dicampurkan tidak banyak...but still lama2 berkumpul jugak dalam badan. Utk cantikkan bulu, banyak makanan khas sbg contoh iams ade dryfood utk bulu, science plan pun ade. Supplement tu better dapatkan prescription vet dulu ya.
:-)...by the way, sy suka entry2 kamu...heheh

umi_e said...

Good info...

*ada yang dah tahu dan cuba diingat agar tidak diberikan kepada anak2 bulu tersayang... tapi ada satu yang terlepas pandang iaitu telur kuning/merah ---> anak bulu saya suka makan dan ada yang dah termakan...

:(( harap tak sampai memudaratkan mereka...

meowwmania said...

oh! macam tu...terima kasih yer :)

MakModen said...
This comment has been removed by the author.
MakModen said...

Beberapa pembetulan untuk info di atas.

tulang MASAK boleh menyebabkan tersangkut, dan luka, sebab tulang yang MASAK adalah keras dan boleh splinter.

Tulang MENTAH selamat di beri malah salah satu komponen utama dalam diet kucing. cuma nisbah yang harus di beri hanya 10% dari keseluruhan diet. sikit, tapi amat penting.

Telur mentah, hanya PUTIH telur mentah yang mengandungi avidin yang disebutkan. Kuning telur mentah adalah sumber protein dan vitamin D yang sangan baik untuk Kulit dan bulu. cuma tidak boleh di beri dengan banyak. mungkin sekali seminggu, sebab vitamin D yang berlebihan juga akan menimbulkan masalah.

MakModen said...

Lagi satu, daging mentah adalah tidak merbahaya kepada kucing. lain la kalau daging tuh dah busuk. Daging mentah lebih tinggi nutrisi dari daging masak. Kucing secara semulajadi makan haiwan2 kecil. dierang tak masak dulu tikus yang dierang tangkap sebelum makan... hehe...